Tworzenie tekstów pozycjonujących

W dobie marketingu internetowego nieodzowna jest umiejętność tworzenia tekstów pozycjonujących. Można pozyskiwać ruch na naszych firmowych stronach czy na sklepie internetowym poprzez płatną reklamę, niemniej ma ona charakter jednorazowy. Okazuje się, że zadbanie o poprawnie przygotowane treści na naszej stronie firmowe, gdzie ponosimy jednorazowy nakład na poprawienie treści może w dłuższym okresie przynieść więcej korzyści a efekt będzie trwać dłużej lub nawet jeśli nie okaże się wystarczający do nawiązania zdecydowanej walki z konkurencją, to będzie stanowić idealną bazę na pozycjonowanie „off-page” poprzez LinkBuilding.

Rodzaje tekstów pozycjonujących pod względem przeznaczenia

Można wyróżnić kilka rodzajów treści, których odpowiednie przygotowanie będzie mieć wpływ na pozycjonowanie:

  • opis firmy na stronie firmowej,
  • opis usług firmy na stronie firmowej,
  • artykuł blogowy na stronie firmowej,
  • opis produktu w sklepie internetowym,
  • opis kategorii w sklepie internetowym,
  • strona główna strony firmowej,
  • strona główna sklepu internetowego,
  • podstrona kontaktu strony firmowej,
  • podstrona kontaktu sklepu internetowego,
  • meta dane: title, meta-description dla wszystkich powyższych

Z każdym wyżej wymienionych rodzajów tekstów pozycjonujących wiążą się nieco inne wymagania z punktu widzenia biznesowego, wizerunkowego itp. Z punktu widzenia przygotowania pod pozycjonowanie większość reguł jest podobna, choć nacisk na ich jakość czy zawartość może się różnić. Przykładowo teksty ofertowe na docelowej pozycjonowanej stronie, czytane częściej w porównaniu do stron blogowych na zapleczu pozycjonującym, stanowią element wizerunku firmy czy formalną zawartość oferty, powinny być więc poprawne językowo, gramatycznie itp. Korzyści pochodzące z zabiegów pozycjonerskich nie powinny naruszyć tej jakości. W przypadku blogów pozycjonujących pisanie tekstów seo pozwala na treści bardziej swobodne, w formie relacji, impresji, porad czy podzielenia się wiedzą itp.

Pisanie tekstów a systemy CMS

Praktycznie wszystkie najpopularniejsze na dzień dzisiejszy systemy CMS czy oprogramowanie sklepów internetowych oferują wsparcie dla pozycjonowania. Dla każdego artykułu mamy możliwość wprowadzenia meta-title, meta-description. Najpopularniejsze systemy CMS to WordPress, Drupal i Joomla.

Podobnie sklepy hostowane z autorskim oprogramowaniem posiadają podobne wbudowane możliwości. Spośród sklepów możemy wymienić Prestashop, WooCommerce dla WordPress, VirtueMart dla Joomli, Commerce dla Drupal itp.

Na pewno wyróżnia się tutaj WordPress ze względu na ogromne ilości darmowych czy dostępnych w modelu mieszanym różnych wtyczek/plugin’ów o różnych możliwościach wspierających seo/pozycjonowanie. Najpopularniejszą wtyczką wspierającą seo copywriting jest genialny YoastSEO, który instalując część swojej funkcjonalności na ekran artykułu, kategorii czy tagu dokonuje oceny jakości naszego tekstu pod względem seo. Pod artykułem pojawiają się różne podpowiedzi, jakich zmian należy w nim dokonać, aby uzyskać najlepsze efekty. Jest to także ciekawa forma szkolenia z umiejętności pozycjonowania.

Ważne jest wspomnieć, że każdy z wyżej wymienionych systemów posiada wbudowany edytor WYSIWYG (What You See Is What You Get) dla tworzenia artykułów, pozwalający na wprowadzanie treści bez wymogu znajomości HTML’a . Ma to swoje zalety, ale także ma i swoje wady. Jeśli napisane przez nas teksty w edytorach takich jak Microsoft Word czy OpenOffice skopiujemy prostą techniką Ctrl-C do schowka Windows a następnie wkleimy do okna edytora WYSIWYG, może się okazać, że wraz z tekstem zostanie przeniesiona ogromna ilość ozdobników, co zaburzy na niekorzyść naszego tekstu stosunek ilości znaków treści do ilości znaków markup’u HTML. Innymi słowy edytory te mogą wygenerować śmietnik w kodzie HTML i czeka nas potem jego czyszczenie, chyba że zastosujemy inną technikę przenoszenia tekstu.

Pozycjonowanie sklepów internetowych np. Prestashop czy WooCommerce różni się nieco od pozycjonowania zwykłych stron firmowych w szeregu aspektach. Wiążą się one z faktem, że większość sklepów internetowych organizuje katalog produktów hierarchicznie i generowane linki przechowują najczęściej informację o hierarchii zależności w ścieżce adresu produktu, co należy dość szybko uwzględnić. W zakresie tworzonej treści często sklepy internetowe umożliwiają podzielenie opisu produktu na dwa fragmenty – skrótu dostępnego blisko ceny i przycisku zamówienia oraz pełnego opisu w zakładce co trzeba uwzględnić.

Ogólne wymogi na tekst pozycjonujących

Pisany przez nas tekst pozycjonujący, jeśli jest samodzielnym artykułem powinien spełniać przynajmniej poniżej wymienione wymogi:

  • mieć co najmniej 300 słów,
  • posiadać śródtytuły,
  • posiadać najważniejsze słowa kluczowe w pierwszym akapicie,
  • posiadać przynajmniej jeden obrazek z wypełnionym atrybutem „alt”
  • posiadać przynajmniej jeden link wewnętrzny tj. prowadzący do innej podstrony tego samego serwisu,
  • powinno być nie więcej niż 1 link na ok. 100 słów w tekście.

Warto sprawdzać nasze strony blogowe walidatorem HTML czy walidatorami seo.